Search This Blog

Wednesday, May 26, 2010

Un Prophete, Den Du Frygter, Afterschool, Sur mes lèvres

Un Prophete (2009)



Fransk gangerfilm, laget av Jacques Audiard, mannen som står bak ”The Beat that Skipped my Heart”, en film jeg også likte ganske godt.
Filmen handler om en ung arabisk fyr som blir sendt til fengsel for 6 år. Årsaken til det får vi vite lite om. Fra start av er han helt alene, men han kommer sakte men sikkert inn i de forskjellige gjengene.
Alt er topp her; kinematografien, skuespill, soundtracket. Spennende historie. Noe lang kanskje.

Karakter: 9/10


Den Du Frygter (2008)

Dansk psykologisk thriller. Mikael (Ullrich Thomsen) er en familiefar som sliter med deprivasjon. Så blir han med som forsøkskanin på anti-depresiva piller, og litt etter litt forandrer han seg.
Ja, for å ikke røpe hele filmen stopper jeg der. Bra kinematografi, skuespill. Veldig spennende første halvdel, men så synes jeg den tar en ending jeg ikke helt liker. Jeg håpa og trodde at det skulle være litt mer action/handling.

Karakter: 6/10


Afterschool (2008)



Det som er spesielt med denne amerikanske indiefilmen er produksjonen. Stillestående kamera og originale vinkler. Det passer handlingen, i med at den er svært saktegående. En typisk natte-film dette her, absolutt ingen film du ser dersom du ønsker action eller latter.
Filmen handler om Rob, en ung student som tilfeldigvis fanger opp på kamera døden av to jenter på skolen. Rob får i oppgave å lage en minnevideo for dem, og resultatet blir spesielt.
Huff, jeg var dårlig på å skrive handling, men det får gå.
Veldig bra bilde, skuespill og faktisk litt nervepirrende til tross for at den er så langsom. Mange svar en må tenke seg til selv, som ved en Haneke film.

Karakter: 8,5/10


Sur mes lèvres/Read My Lips (2001)



Av Jacques Audiard, mannen bak den første filmen jeg skrev om i denne posten.
Filmen handler om halvdøve Carla som ansetter Paul (Vincent Cassel) som sin assistent. Paul har sittet i fengsel og skylder en fyr masse penger. Med sine gode evner til å lese lepper, er Carla med på å hjelpe ham med en plan.
Det som er topp her er plottet, soundtracket og skuespillerne. Vincent Cassel har spilt mange slitsomme roller opp gjennom tida, men her er han mer behagelig. Carla-figuren er også veldig bra. Grunnen til at filmen ikke får toppkarakter hos meg, er fordi den ikke er helt perfekt. Noen av sidehistoriene kunne godt vært fjerna, men totalt sett er den spennende, rørende og tøff.

Karakter: 8,5/10

No comments: