Search This Blog

Monday, May 24, 2010

Free Rainer, Idiocracy, Gigante

Free Rainer (2007)

Skuffende greier as. Hadde liksom håpet på en god film pga:
- samme regissør som lagde ”Die fetten Jahre sind vorbei”
- Moritz Bleibtreu (Das Experiment, Im Juli…)
- Tysk film (en del av de siste tyske filmene jeg har sett har vært veldig gode)
Produksjonen og det første kvarteret er det eneste som er bra her. Skikkelig kul intro hvor hovedkarakteren grisekjører, drikker, sniffer kokain, kaster flaske ut av vinduet som forårsaker krasj, og krasjer selv inn i en bil. Så går det sakte men sikkert bare nedover. Han møter en jente og de begynner å jobbe for et prosjekt som går ut på å manipulere kanalregistreringsbokser rundt omkring Tyskland. De får det til slik at søppelprogrammer får mye lavere seeroppslutning enn det det egentlig er, og tvkanalene må skifte til mer læringsrike programmer. Plutselig er det mye mer folk ute, leker, kutter ut tv, og alle er glade. Morsomt plot egentlig, men gjennomførelsen av det er så ufattelig latterlig. Dessuten er filmen altfor lang og full av klisjeer.

Karakter: 3,5/10


Idiocracy (2006)

Mike Judges sci/fi om at populasjonen blir dummere og dummere for hvert år. Luke Wilson spiller en ”average Joe”, som blir fryst ned og våkner 500 år senere i en Beavis and Butthead verden. Han er den smarteste mannen på jorden og får i oppgave å redde verden.
Jeg synes ikke filmen var så veldig morsom. Tror jeg aldri humret av noe, men historien var grei nok. Litt slitsom til tider, og jeg ble fort lei av de dårlige Beavis and Butthead vitsene (jeg digger B&B ellers).

Karakter: 5/10



Gigante (2009)



Var skeptisk til denne en stund. Den har høstet mange priser, men ellers lunkne terningkast fra norske anmeldere. Ingunn Økland fra Aftenposten ga den en treer.
Selv ble jeg fort glad i filmen. I løpet av en halvtime frydet jeg meg godt over herlig kinematografi, skuespill, rar humor og passende soundtrack. Hovedproblemet er bare at filmen går så sykt sakte til tider. Historien: Jara er en svær fyr som jobber som overvåkelsesvakt på en butikk. På monitorskjermene får en dag øye på Julia og han blir forelsket. Så begynner han å spionere på henne overalt. Og det plager meg at han bruker så utrolig lang tid på det, at det tar så lang tid før han endelig snakker med henne. Heldigvis er det mange morsomme små hendelser innimellom stalkinga.

Karakter: 7,5/10

No comments: