Search This Blog

Monday, January 18, 2010

Kommer jeg til å se filmen igjen i løpet av 5 år?

Denne setningen burde brukes i filmanmeldelser. Den sier mye om filmen som blir anmeldt. For eksempel ga jeg tidligere 7/10 til både The Girl Next Door og til Lean on Me, to helt forskjellige filmer. Førstnevnte kan jeg tippe at jeg kommer til å se igjen i løpet av 5 år. Det er nok tvilsomt at jeg kommer til å putte den på for meg selv, men hvis jeg for eksempel er sammen noen kompiser som liker lett underholdning kan denne være et bra alternativ. Lean on Me derimot, tror jeg ikke jeg kommer til å se igjen med det første.

Notes on a Scandal (2006)

Jeg hadde egentlig tenkt til å gi opp denne etter ca. tjue minutter, for jeg følte at det var en skikkelig damefilm. Men så var klokka mange, og jeg ville ikke sette på en ny en eller legge meg, så jeg bare så videre. Filmen ble jo mer spennende. Det er et interessant plott i denne filmen: en 15 år gammel elev og den hotte lærerinnen Cate Blanchett som har seg med hverandre. I likhet med eleven har det også vært min drøm å ha sex med lærerinner. Det tidligste minnet jeg har om det var da jeg gikk i 7.klasse og vi hadde en ganske rocka vikar. Hun var sikkert noe i tjueårene og skikkelig kul, sexy. Jeg synes det seksuelle lavalderen for gutter burde blitt flyttet til 14, dvs at en voksen dame kunne hatt sex med en 14 åring. 14 år, ungdomsskolealder – jeg er sikker på at nesten alle guttene i min klasse kunne tenkt seg å ha sex med en hot lærerinne da.
Tilbake til filmen: den var spennende, grei underholdning.

Karakter: 7/10
Kommer jeg til å se filmen igjen i løpet av 5 år? Neppe.


Boy A (2007)
En film som minnet litt om norske De Uskyldige. En mann på 23 slipper ut av fengsel etter at han som 10 åring (?) var med på å drepe en jevnaldrende jente. Vi får ikke vite hvor stor skyld han egentlig er i drapet, bare at han var med på det. Etter å ha sluppet ut og fått en ny identitet, får han nye venner, kjæreste mens minnene om fortiden hele tiden er der. Filmen er fint filmet, godt skuespill, og det er spennende.

Karakter: 8/10
Kommer jeg til å se den igjen i løpet av 5 år? Neppe.


Roger Dogder (2002)
Første gang jeg skulle se denne ga jeg opp etter et kvarter. Jeg synes den liksom ikke var noe spennende. I ettertid har jeg egentlig hatt lyst til å fullføre den. Jeg spolte meg litt inn i filmen, til hoverperson nr 2 kommer inn i bildet. Det skjer ca etter en halvtime. Litt for sent, spør du meg. Hovedperson nr 2 er 16år gamle Nick (Jesse Eisenberg), en god ung skuespiller synes jeg. Han kommer til onkelen sin for å lære om damer og hvordan man sjekker dem opp. Deretter følger vi paret gjennom en kveld med sjekking. I likhet med boka The Game er det interessant å se hvordan det blir gjort.
Lyssettingen er veldig mørk til tider, men ellers er bildet fint, bra skuespill, passende soundtrack.

Karakter: 7/10
Kommer jeg til å se den igjen? kanskje.

No comments: