Search This Blog

Monday, March 8, 2010

Burn After Reading, Wristcutters, Lammbock, Ein Freund Von Mir, Barfuss

Burn After Reading (2008)

Er det noe Coen brødrene er flinke til så er det rollene; hvem som spiller dem og hvordan de blir spilt. John Malkovich er jævlig rå i denne. George Clooney passer bra inn som ”eplekjekk”, og Brad Pitt som barnslig. Jeg har alltid vært litt skeptisk til filmen, da den har mottatt helt grei omtale, 4’ere fra terningen. Selv syntes jeg filmen var morsom, bra regissert og filmet – som ofte filmene til de geniale brødrene er.





Wristcutters: A Love Story (2006)

Er det noe jeg ikke liker i filmer, så er det at det hele er en slags drøm. Derfor gadd jeg ikke se ferdig ”Where the Wild Things Are”, derfor liker jeg ikke ”Eternal Sunshine…” og lignende filmer. Denne er for så vidt orginal, handler om folk som har tatt selvmord og lever i en ”etterverden”. Morsomt med nogenlunde kjente skuespillere, f.eks. Will Arnett som slesk Messiah. Er det noe han er flink til så er det å spille sleske folk.





Lammbock (2001)

Tysk film som handler om to menn som driver pizzasjappe som skalkeskjul for salg av hasj. Det er en morsom film med bra karakterer, kule vitser og drøye ting som skjer. Ikke noe mer enn det.





Ein Freund Von Mir (2006)

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at dette var en film med bra bilde og soundtrack. Filmen handler om en fyr (Daniel Brühl) som jobber i et forsikringsselskap og han virker ikke særlig lykkelig. Så blir han plassert som en ”spion” på et bilutleiefirma for å sjekke ut hvordan den blir drevet. Der blir han kjent med Hans og gjennom ham blir han kjent med en søt dame. Plottet her er egentlig bittelitt tynt, men bilde, regi og soundtrack er på topp.





Barfuss (2005)

Okey, ikke alle tyske filmer er gode. Denne hadde heseblesende soundtrack (mye typisk love-songs + den overbrukte Hallelujasangen). Filminga og skuespillerne var helt greie. Historien virket ganske fjern her og der.

No comments: