Search This Blog

Tuesday, December 15, 2009

Im Juli

Bortsett fra eksamenslesing har jeg fått med meg en del filmer i det siste. Høydepunktet, er som tittelen innleder, den tyske filmen "Im Juli." Jeeses, for en film! De andre jeg så var vel ikke så gode akkurat...Ellers har jeg hørt gjennom Piano Magics discografi. Passer veldig bra til bakgrunnsmusikk og veldig behagelig og fint ellers. Det eneste jeg har av dem fysisk på CD er det siste albumet "Part Monster", som jeg fant ved en tilfeldighet da jeg lette blandt cdene mine. Vel, her er filmnotatene mine:

Clean, Shaven (1993)

Kald, ubehagelig film. Handler om en mann med schizofreni som leter etter datteren sin. Mange av scenene er ganske ekle å se på, bl.a. en hvor han skjærer av seg neglen. Den scenen varer en evighet virker det som. Ellers: fine bilder.

Karakter: 6/10

Keane (2004)

Lagd av samme regissør som ovenfor, handler denne filmen også om en svært ustabil mann som leter etter datteren sin. Han som spiller hovedrollen er han tøffe Winters fra Band of Brothers. Kald film som ikke får meg til å ville se mer etter en halvtimes tid.

Igby Goes Down (2002)

Søkte på filmer som ligner på ”The Squid and the Whale” og fant denne. Vel, ikke helt min film. Ga opp etter en halvtime.

The Chumscrubber (2005)

Ga opp denne etter 22 min. Fant også denne på samme måte som ”Igby goes down”. Va’kke helt min type dette heller.

Slacker (1991)



En Richard Linklater film, en regissør som har gitt meg gode filmer som Suburbia (en av mine favorittfilmer faktisk), Before Sunset, Before Sunrise, A Scanner Darkley. Denne filmen er ganske artig, men jeg tror det er lurt å dele den opp i flere seinger. Filmen har nemlig ikke noe plott, ikke noen spenningskurve, vi følger bare forskjellige type folk og deres samtaler. Det er mange pussige folk og hendelser som skjer, men i lengden blir det egentlig litt kjedelig. Bildekvaliteten her er grusom – enten har jeg lastet ned en elendig versjon eller så er det fordi det er en skikkelig lavbudsjettsfilm. Filmen burde også hatt noe tydeligere musikk. Suburbia hadde veldig bra soundtrack: Beck, Sonic Youth m.f.
Ga opp etter godt over en time.

Blindness (2008)

Jeg fikk ganske store forventninger til denne filmen etter å ha sett traileren. Artig konsept med at en epidemi slår ut og gjør folk plutselig blinde. Dessverre sugde filmen balle. Det var så mye som var så utroverdig med denne filmen; vakter som plutselig begynte å skyte uskyldige osv. Det var så mye teit som skjedde generelt. Styr unna!

Karakter: 3/10

Im Juli. (2000)

AI AI AI! Er det noen som er flink til å lage film er det Fatih Akin. Jeg trodde ikke han hadde laget noen filmer før storslageren Gegen Der Wand, men der tok jeg grundig feil. Dette er uten tvil den beste roadmoviefilmen jeg har sett. Alt er bra i denne filmen. Damene er dritheite, passende soundtrack, bra skuespill, bra bilde, klipping, morsomme hendelser osv. Fantastisk film.




Morsom trivia for denne:

When Daniel and Juli are traveling through Romania, only photos are shown instead of real film footage. The reason for that is the Romanian government didn't give permission to film in their country, so they had to take photos instead.

Director Cameo: [Fatih Akin] the Romanian Border Guard.

Originally, Daniel and Juli were supposed to sing The Cure's "Friday I'm In Love", but the rights were too expensive. When the music supervisor was able to secure the rights for "Blue Moon" instead, the script was changed at the last minute to include a conversation on oldies.
(imdb)


Karakter: 10/10

Selv om jeg har lært hvordan man legger ut youtube-klipp på bloggen gidder jeg ikke å legge fram trailere til filmene jeg har sett, da mange trailere ofte viser et helt annet bilde på hvordan en film er.

No comments: